Case Studies

De Business Boost-methode is een totaal aanpak en kijkt naar alle facetten van uw onderneming.

Schuldenherstructurering

Groeien

Aan- & Verkoop

Personeel

Schuldenherstructurering

  • (Buitengerechtelijk) dwangakkoord;
  • Rondetafelgesprek met de belangrijkste crediteuren;
  • Voor alle schulden ontstaan door bijvoorbeeld de corona lockdown;
  • Geldt dus voor alle (klassen van) crediteuren, zoals belasting- en huurschulden alsmede hypotheekachterstanden;
  • Eenvoudige procedure met doorlooptijd van maximaal tien weken inclusief voorbereiding;
  • Winst kan > 50% bedragen;

Vragen:

  1. Geldt een dwangakkoord ook voor jouw bedrijf?
  2. Hoe werkt het eigenlijk?
  3. Welke belastingschulden worden meegenomen?
  4. Wat is de winst voor mijn bedrijf?
  5. Geldt een dwangakkoord ook voor jouw bedrijf?
  6. Hoe werkt het eigenlijk?
  7. Welke belastingschulden worden meegenomen?
  8. Wat is de winst voor mijn bedrijf?

Heb je behoefte aan antwoorden?:
mail, app of bel en je ontvangt binnen 24 uur ons antwoord.

Aan- en verkoop bedrijven

  • Activatransactie of aandelenkoop?
  • Verkooprijp maken onderneming;
  • Prijsbepaling onderneming;
  • Vinden van kandidaten;
  • Letter of Intent;
  • (Aandelen-)koopovereenkomst;

    Vragen:

    1. Wil je je onderneming binnen vijf jaar verkopen of heb je een bedrijf als koopobject in het vizier?
    2. Is je bedrijf verkoop klaar?
    3. Ken je de waarde van je bedrijf of je koopobject?
    4. Welke verkoopgaranties moet je echt niet geven of juist wel vragen?
    5. Hoe financier je een koop?

    Heb je behoefte aan antwoorden?:
    mail, app of bel en je ontvangt binnen 24 uur ons antwoord.

    Groeien

    • (Kengetallen-)onderzoek met Business BoostMethode;
    • Sterkte/zwakte analyse;
    • Opstellen groeiplan;
    • Periodieke voortgangscontrole groeiplan met bijstellingen;

    Vragen:

    1. Weet je exact hoe je onderneming ervoor staat?
    2. Zoek je eenvoudige en snelle verbetertips?
    3. Welke groeistrategie past bij jouw bedrijf?
    4. Hoe doet je bedrijf het in vergelijking met de concurrentie?

    Heb je behoefte aan antwoorden?:
    mail, app of bel en je ontvangt binnen 24 uur ons antwoord.

    Personeel

    Houden:

    • Salaris
    • Scholingsaanbod / -subsidies
    • Flexibele werktijden
    • Thuiswerkmogelijkheden

    Krijgen:

    • Meer bieden
    • Concurrent werkgever (zie houden)
    • Creatief werven
    • Wervingsbonussen
    • Jobhoppers
    • Ouderen

    Ontslaan:

    • Dossiervorming
    • Situatieafhankelijke rechtsgang
    • Transitievergoeding
    • Mediation

    Heb je behoefte aan antwoorden?:
    mail, app of bel en je ontvangt binnen 24 uur ons antwoord.

    Business Boost Methode – Case Studies

    Bijgaand twee case studies met betrekking tot het saneren van een onderneming. Beide zijn van voor 2021 en er is nog geen rekening gehouden met de nieuwe wetgeving WHOA.

    De MKB-groothandel

    Een groothandel in gereedschappen voor de bouw (DGA met zes werknemers) verkeerde in financiële problemen. Schoonzoon had via een aandelenkoop veel te duur het bedrijf van schoonvader overgenomen. Op de balans van het bedrijf stond een door deze koop ontstane schuld van € 860.000 tegen 6% rente als lening van schoonvader. Bovendien huurde de B.V. het bedrijfspand van hem voor een veel te hoge huur.

    Schoonvader wilde niets inleveren want dit was zijn enige pensioenvoorziening. Mede door de financiële druk van de aflossing van de lening en de te hoge huur bleef de omzet achter. Corona maakte het probleem nog veel groter. Uiteindelijk leden zelfs de familiaire banden sterk onder dit probleem.

    Ik heb met schoonvader verschillende niet altijd even aangename gesprekken gehad en hem uiteindelijk voorgehouden dat hij moet kiezen tussen twee kwaden:

    a. een vordering op een gefailleerde onderneming of
    b. meedenken aan een oplossing.

    Uiteindelijk bleek schoonvader bereid mee te denken. Dit leidde ertoe, dat de lening werd afgewaardeerd tot een bedrag van € 350.000, af te lossen in tien jaar met een rente van 3,5% op annuïteitenbasis.

    De huur werd in drie jaarlijkse stappen jaarlijks verminderd met 7,5% zodat die naar drie jaar gedaald was met 22,5%.

    Voor het tekort kreeg schoonvader bijzondere aandelen. Ik creëerde nieuwe aandelen die zonder zeggenschap waren, maar die wel een voorrangsrecht, preferentie aan schoonvader bij dividenduitkering gaven. Tevens werd daarbij afgesproken, dat bij het overlijden van schoonvader en/of schoonmoeder de B.V. de aandelen tegen nominale waarde kon inkopen.

    Het eindresultaat was, dat het eigen vermogen, het kapitaal van de B.V. toenam met € 860.000 -/- € 350.000 = € 510.000. Hierdoor werd de balans weer positief en bancaire financiering gemakkelijker. De prijs die de schoonzoon betaalde was enige verwatering van zijn aandelen en daar konden beide partijen prima mee leven … en de kleinkinderen bezochten opa en oma weer regelmatig!

    Business Boost Methode Use Case Groothandel in gereedschap schuldenherstructurering
    2. Het transportbedrijf Een groot Zuid-Nederlands transportbedrijf had moeite om winst te maken, ondanks een omzet van enige tientallen miljoenen euro’s. De financieringsstructuur was vooral gericht op het rollend materieel (ruim 160.000 combinaties), de bedrijfsgebouwen (garages, kantoor en loodsen) waren alle gehuurd. Het rollend materieel werd gefinancierd door een grote aan een bank gelieerde leasemaatschappij en door de leasemaatschappij van de vrachtwagenfabrikant. Daarnaast was er een bancaire rekening-courantfaciliteit met als onderpand verpanding van de vrijgevallen vrachtwagens. Met betrekking tot de omzet was het bedrijf voor 30% afhankelijk van een producent van isolatiemateriaal, voor 40% van een supermarktketen en de resterende 30% vormden kleinere opdrachten. Het bedrijf haalde net de break-even omzet, de omzet was dus gelijk aan de kosten zonder dat er winst werd gemaakt. Er waren betalingsachterstanden in het afgelopen boekjaar ontstaan. Bij beide leasemaatschappijen was een schuld van respectievelijk € 375.000 en € 480.000; bij de brandstofleverancier € 160.000 en er was een huurachterstand van € 45.000. Gezien de omzet van de onderneming geen onoverkomelijke bedragen, maar er was geen inhaalcapaciteit; het rekening-courantkrediet was maximaal benut. Na een met een onafhankelijke bedrijfskundige gedane analyse bleek enerzijds, dat de vervoersprijzen voor met name de grote klanten eenvoudigweg onvoldoende waren. Anderzijds waren beide opdrachtgevers wel nauw met de vervoerder verbonden: zo was de voorraadadministratie aan de administratie van de vervoerder gekoppeld om just in time te kunnen leveren op exact de goede locatie. Dat betekende dat deze twee opdrachtgevers zich niet zomaar van het vervoersbedrijf konden losmaken. We opende de onderhandelingen die gericht waren op het saneren van de schulden en het verhogen van de prijzen bij de twee grote opdrachtgevers met een brief zowel aan de crediteuren als ook aan de opdrachtgevers. Daarin maakte wij melding van de problemen en gaven wij twee alternatieve oplossingen: a. een faillissementsdoorstart waarbij het bedrijf op veel kleinere schaal zou herstarten of b. een schuldensanering met prijsverhoging. Het faillissementsscenario was voor de leasemaatschappijen buitengewoon onaantrekkelijk. Niet alleen zouden zij dan niets van hun bestaande vorderingen terugzien, maar bovendien zaten zij dan met al dat rollend materieel in hun maag. Hun dreigement, dat zij de geleasede combinaties zouden terugnemen maakte bij ons dan ook geen indruk, omdat wij dan automatisch in het faillissementsscenario terecht zouden komen en niet meer zoveel combinaties nodig zouden hebben. Uiteindelijk, na ongeveer een half jaar te hebben gedebatteerd bereikte wij een akkoord, waarbij 70% van de schuld werd kwijtgescholden. Inmiddels waren ook nieuwe afspraken met de brandstofleverancier gemaakt. Gezien de hele kleine marges die dit soort leveranciers op hun producten hebben werd deze schuld niet gedeeltelijk kwijtgescholden, maar renteloos uitgestreken over een periode van vier jaren. De huurachterstand werd helemaal kwijtgescholden. Moeilijker was het overleg met de opdrachtgevers. De supermarktketen weigerde pertinent om de prijzen te verhogen. Met de isolatiematerialenfabrikant lukte dat uiteindelijk wel, maar dat betekende wel dat van de grootste klant afscheid genomen moest worden. Zo viel opeens 40% van de omzet weg en dat had natuurlijk ook consequenties met betrekking tot de personele bezetting. Parallel aan de onderhandelingen met de crediteuren hebben wij een afvloeiingsplan voor het personeel opgesteld en dat gefinancierd met de verkoop van de overtollige in eigendom zijnde vrachtwagencombinaties. De huur van diverse magazijnen werd ook zoveel mogelijk afgekocht. Uiteindelijk resteerde er een sterk afgeslankte maar wel levensvatbare onderneming die na deze moeilijke periode wel onmiddellijk zwarte cijfers ging schrijven.

    Het transportbedrijf

    Een groot Zuid-Nederlands transportbedrijf had moeite om winst te maken, ondanks een omzet van enige tientallen miljoenen euro’s.

    De financieringsstructuur was vooral gericht op het rollend materieel (ruim 160.000 combinaties), de bedrijfsgebouwen (garages, kantoor en loodsen) waren alle gehuurd.

    Het rollend materieel werd gefinancierd door een grote aan een bank gelieerde leasemaatschappij en door de leasemaatschappij van de vrachtwagenfabrikant. Daarnaast was er een bancaire rekening-courantfaciliteit met als onderpand verpanding van de vrijgevallen vrachtwagens.

    Met betrekking tot de omzet was het bedrijf voor 30% afhankelijk van een producent van isolatiemateriaal, voor 40% van een supermarktketen en de resterende 30% vormden kleinere opdrachten.

    Het bedrijf haalde net de break-even omzet, de omzet was dus gelijk aan de kosten zonder dat er winst werd gemaakt.

    Er waren betalingsachterstanden in het afgelopen boekjaar ontstaan. Bij beide leasemaatschappijen was een schuld van respectievelijk € 375.000 en € 480.000; bij de brandstofleverancier € 160.000 en er was een huurachterstand van € 45.000. Gezien de omzet van de onderneming geen onoverkomelijke bedragen, maar er was geen inhaalcapaciteit; het rekening-courantkrediet was maximaal benut.

    Na een met een onafhankelijke bedrijfskundige gedane analyse bleek enerzijds, dat de vervoersprijzen voor met name de grote klanten eenvoudigweg onvoldoende waren. Anderzijds waren beide opdrachtgevers wel nauw met de vervoerder verbonden: zo was de voorraadadministratie aan de administratie van de vervoerder gekoppeld om just in time te kunnen leveren op exact de goede locatie. Dat betekende dat deze twee opdrachtgevers zich niet zomaar van het vervoersbedrijf konden losmaken.

    We opende de onderhandelingen die gericht waren op het saneren van de schulden en het verhogen van de prijzen bij de twee grote opdrachtgevers met een brief zowel aan de crediteuren als ook aan de opdrachtgevers. Daarin maakte wij melding van de problemen en gaven wij twee alternatieve oplossingen:

    a. een faillissementsdoorstart waarbij het bedrijf op veel kleinere schaal zou herstarten of
    b. een schuldensanering met prijsverhoging.

    Het faillissementsscenario was voor de leasemaatschappijen buitengewoon onaantrekkelijk. Niet alleen zouden zij dan niets van hun bestaande vorderingen terugzien, maar bovendien zaten zij dan met al dat rollend materieel in hun maag. Hun dreigement, dat zij de geleasede combinaties zouden terugnemen maakte bij ons dan ook geen indruk, omdat wij dan automatisch in het faillissementsscenario terecht zouden komen en niet meer zoveel combinaties nodig zouden hebben.

    Uiteindelijk, na ongeveer een half jaar te hebben gedebatteerd bereikten wij een akkoord, waarbij 70% van de schuld werd kwijtgescholden. Inmiddels waren ook nieuwe afspraken met de brandstofleverancier gemaakt. Gezien de hele kleine marges die dit soort leveranciers op hun producten hebben werd deze schuld niet gedeeltelijk kwijtgescholden, maar renteloos uitgestreken over een periode van vier jaren. De huurachterstand werd helemaal kwijtgescholden.

    Moeilijker was het overleg met de opdrachtgevers. De supermarktketen weigerde pertinent om de prijzen te verhogen. Met de isolatiematerialenfabrikant lukte dat uiteindelijk wel, maar dat betekende wel dat van de grootste klant afscheid genomen moest worden. Zo viel opeens 40% van de omzet weg en dat had natuurlijk ook consequenties met betrekking tot de personele bezetting. Parallel aan de onderhandelingen met de crediteuren hebben wij een afvloeiingsplan voor het personeel opgesteld en dat gefinancierd met de verkoop van de overtollige in eigendom zijnde vrachtwagencombinaties. De huur van diverse magazijnen werd ook zoveel mogelijk afgekocht. Uiteindelijk resteerde er een sterk afgeslankte maar wel levensvatbare onderneming die na deze moeilijke periode wel onmiddellijk zwarte cijfers ging schrijven.

    Wat wij garanderen

    Kapitaalboost en bedrijfsgroei

    HERSTRUCTURERINGS-BOOST

    In januari 2021 is de WHOA (Wet Homologatie Onderhands Akkoord) in werking getreden. Deze wet geeft jou een uitgelezen instrument om de bedrijfsschulden met tientallen procenten te drukken! De herstructurering geldt voor alle crediteuren, dus voor belastingschulden, huurachterstanden, bancaire schulden en achterstanden bij je leveranciers.

    Na de herstructurering krijgt jouw onderneming weer toekomst en jij rust. Voor uitleg: zie blog

    VITALITEITsSCAN

    Als je tot in de haarvaten van je onderneming wilt komen is de Business Boost-methode daarvoor het instrument. De Business Boost-methode kijkt immers naar alle facetten van jouw onderneming. De financiële vitaliteitsscan vormt de basis. Aanvullend analyseren wij op productie en logistiek, verkoop en marketing. Daarnaast is er een competentie-analyse die de veerkracht van jouw onderneming in beeld brengt.

    EVALUATIE AI

    Onze Business Boost-methode is continu in ontwikkeling. Het Business Boost framework is solide en volledig onderbouwd. En voor de volatiliteit van de markten is doorlopende artificiële intelligentie operationeel om gegevens te verzamelen, vergelijken en rapporteren.

    Toetsing en Advies

    Toepassing van de Business Boost-test geeft veel en nauwkeurige informatie. Nog belangrijker is echter het omzetten van deze informatie in actie en daarvoor staat het BBM-team klaar. De kern van het BBM-team bestaat uit senior specialisten die allen hun sporen hebben verdiend op het gebied van bedrijfseconomie, juridisch, als marketeer en AI-deskundige. Met kennis van zaken dus!

    Start uw Business Boost

    Heeft uw onderneming meer dan €500.000 omzet dan kan de Business Boost-Methode u gegarandeerd resultaat bieden.
    Of het nu gaat om een sanering of uitbreiding van locaties of bedrijfsactiviteiten, de Business Boost methode geeft de inzichten waar u als ondernemer de juiste keuze onderbouwd mee kunt maken.

    Boost inspiratie email ontvangen?

    Vul uw naam en email adres in en bevestig uw inschrijving.

    Business Boost Methode logo
    Helpt ondernemingen beslissingen te nemen, bij te sturen met de Business Boost Methode en verleent ondernemingsadviezen.

    Contact

    info@bbmethode.nl
    045 - 208 09 99
    (advocatenkantoor Vondenhoff)

    Vlotstraat 2
    6417 CB Heerlen